اینکه این موضوع چه مقدار تأثیرگذار بوده، قابل اندازهگیری نیست. ولی میتوان به جرأت گفت که از معدود پدیدههایی است که در عمر کوتاه خود توانسته تأثیر گستردهای بگذارد و توجه بسیاری را بهخود معطوف کند.
کشور ما نیز بهدلیل تعاملی که با محیط پیرامون خود دارد، از تحولات جهانی بینصیب نیست و با توجه به رویکرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه، آموزش مادامالعمر، آموزش برای زندگی بهتر، میبایست از روشهای خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم و یا افزایش کیفیت آموزش و پرورش و یا حتی کاهش هزینههای آموزش استفاده کند.
در حال حاضر رویکردی به سوی استفاده از فناوری در آموزش (تدریس دبیران) بهوجود آمده که آهسته و انبوه کار خود را به پیش میبرد. نمود این رویکرد برگزاری جشنوارههای تولید محتوای الکترونیکی در آموزشهای فنی و حرفهای و همچنین جشنوارههای روش تدریس با استفاده از IT است که در دوره متوسطه و در دروسی مثل شیمی و جغرافی توسط وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست. از جمله اهداف مشترک اجرای این جشنوارهها عبارتند از: ترغیب، تشویق و ایجاد باور در بین معلمان در امر استفاده از نرم افزارها و تولید محتوای الکترونیکی، توسعه و گسترش فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از IT در فرایند یاددهی و یادگیری. این موضوع میتواند علائمی باشد برای اینکه نقطه اوج تلفیق IT در آموزش و بهکارگیری خردمندانه آن توسط معلمان و دبیران است. پس معلمان در بهکارگیری فناوری اطلاعات نقش محوری دارند.
در مورد به کارگیری IT در آموزش و پرورش بحثهای زیادی شده و عموماً از IT بهعنوان یک ابزار تکنیکی برای بالابردن سطح آموزش سخن رفته است. این امر نکته روشن و قابل توجهی را پیش روی ما قرار میدهد که نیاز مبرم به پیشرفت و حرفهای شدن معلمان در زمینه IT دارد.
برای ایجاد یادگیریهای مؤثر، جایی که فناوری در اختیار اهداف یادگیری در مدرسه است، تنها معلمان هستند که در مواقعی حساس مبتنی بر پایه احتیاجات و شیوههای یادگیری دانشآموزان، تکنیکهای IT را در برنامهریزی تحصیلی به کار میبرند.
این معلم است که برای آموزش و تدریس میبایست از نمودهای فناوری استفاده کند، بنابراین باید روشهای تدریس با رویکردهای جدید را تجربه کرد، آنها را مستند کرد و نشر داد.
شواهد نشان میدهد وقتی که معلمان دانش خود را در زمینه موضوع درس و شیوه یادگیری دانشآموز به کار میبندند، بهکارگیری فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت شاگردان دارد. هنگامی که دانشآموزان در فهم و درک خود در بهکارگیری نرم افزاری خاص در کار فردی یا گروهی یا کلاسی به کنجکاوی (تردید) کشیده میشوند، شاهد این پیشرفت خواهیم بود. در مورد اثرات بهکارگیری فناوری اطلاعات در کار دانشآموزان و ارائه کار آنها، پژوهشهای کمی صورت گرفته است.
دامنه کاربردهای آموزشی IT بسیار وسیع است. در یک طرف آن فعالیتهای بسیار محدود است که عمدتاً بر پایه روشهای سنتی قرار دارد و در طرف دیگر آن، تغییرات اساسی در رویکردهای تدریس قرار میگیرد. بهعنوان مثال، بعضی از معلمان از وایت برد تعاملی (interactive whiteboard) در نمایش دادن محتوا و نظریات در مباحث کلاسی به روش سنتی استفاده میکنند، در حالی که معلمان دیگر اجازه میدهند دانشآموزان برای نشان دادن نمایشنامههایی که خودشان طراحی و فیلمبرداری کردهاند، در کلاس از این وسیله استفاده کنند.
مطالعات نشان میدهد مؤثرترین کاربرد (IT) آن است که معلم و برنامههای نرم افزاری، فهم و فکر دانشآموز را به چالش میکشاند و این کار از طریق شرکت تمامی دانشآموزان در بحث کلاسی با استفاده از وایتبرد تعاملی و یا کار دانشآموزان با رایانه بهصورت فردی و گروههای دونفره صورت میگیرد. اگر معلم مهارت سازماندهی دانشآموزان را بر مبنای فعالیتهایی مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته باشد، آنگاه کارایی کلاسی و فردی دانشآموزان میتواند به موازات هم مؤثر باشد.
به کارگیری فناوری اطلاعات (IT) توسط دانشآموزان بهصورت دونفره، گروهی یا کلاسی، (مثلاً استفاده از وایتبرد تعاملی) معلمان را قادر میسازد تا از طریق گوش دادن به توضیحات دانشآموزان، بازخوردهای فراوانی را به دست آورند. از این نکته، معلمان میتوانند دید عمیقتری را از پیشرفت دانشآموزان و شناخت آنها به دست آورند. مشارکت دانشآموزان بهصورت دونفره یا تیمی در استفاده از منابع فناوری اطلاعات، در موضوعات بهخصوصی باعث میشود آنان بتوانند فهم یکدیگر را از یادگیری به چالش بکشند و از طریق مشارکت، مطالب بیشتری را فراگیرند.
مدارک جامعی مبنی بر تأثیر یا کمک کردن فناوری اطلاعات (IT) روی پیشرفت دانشآموزان وجود دارد. این مدارک نشان میدهد که این ویژگی و مزایا، به روشی که معلم برای انتخاب کردن سازماندهی استفاده از منابع فناوری اطلاعات اتخاذ میکند، بستگی دارد و این فعالیتها با کارهای کلاسی و فعالیتهای خارج کلاس تلفیق میشود. در حال حاضر، انواع منابع فناوری اطلاعاتی موجود و در دسترس نشان میدهد که بهکارگیری فناوری اطلاعات همیشه روی اهداف ویژهای از برنامه درسی متمرکز است.
مطالعات انجام شده ثابت کرده است ورود فناوری اطلاعات در آموزش نه یک جریان سختافزاری بلکه روندی نرمافزاری است. بهطور کلی ورود سخت افزار بدون تدارک تمهیدات لازم که مهمترین آنها بسترسازی فرهنگی است، قطعا به ناکامی منجر خواهد شد. توسعه فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف و بهخصوص در قسمت آموزش از جمله مسائلی است که تمامی کارشناسان به آن روی آوردهاند. اما در عین حال صاحبنظران اعتقاد دارند که در حیطه آموزش اگر معلمان با فناوری اطلاعات احساس مشارکت نکنند، مطمئنا توسعه فناوری اطلاعات در این زمینه دچار مشکل خواهد شد.
نقش حیاتی فناوری الکترونیکی در آموزش و پرورش
یادگیری الکترونیکی زاییده چرخه تحولات سریع و رو به گسترش فناوریهای نو به مفهوم واقعی آن است. تاکنون تعاریف متفاوتی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. یادگیری الکترونیکی به وسیله اینترنت صورت میگیرد، با جدیدترین اطلاعات همراه است و مجموعهای از روشهای آموزشی را در برمیگیرد (آموزشهای مجازی، همکاری دیجیتال، شبیهسازی). فراگیر محور است و به ویژگی فردی او توجه دارد. نهایتاً قابلیت انجام دادن فرایندهای اداری و مدیریتی از قبیل: ثبتنام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیتهای یادگیرنده، تدریس و اجرای ارزشیابی از راه دور را فراهم میکند.
بهطور کلی، یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری گفته میشود که در محیط شبکه به وقوع میپیوندد و در آن مجموعهای از فناوری چندرسانهای، فرارسانهای و ارتباطات از راه دور به خدمت گرفته میشود و نوعی یادگیری است که در محیط اینترنت صورت میگیرد و با بهرهگیری از فناوری شبکه تسهیل میشود.
این نوع یادگیری که به استفاده از فناوری آموزشی اشاره دارد تأکید میکند که در فضای مسقف کلاس درس، معلمان از رسانههای سنگین آموزشی اعم از رایانههای عمومی، شخصی، سی دیها، دیسکتها، سایتهای اینترنت، ایمیل و حتی نانو فناوری در فرایند یاددهی استفاده کنند تا یادگیری را تسهیل کرده و موجبات ارتقای سطح علمی فراگیران را فراهم آورند. این روش یادگیری برای شاگردان از آن جهت کارآمد و اثربخش است که بازدهی تحصیلی و فعالیت آموزشی آنان و عملکرد و تدریس و رفتار کلاسی معلمان را بهبود میبخشد.
برای اینکه بتوان به فراگیران کمک کرد تا به سطوح عالی حیطه شناختی علوم برسند، لازم است علاوه بر آشنایی با دیگر شیوههای نوین تدریس، زمینه استفاده از رسانههای سنگین آموزشی و شبکههای نرمافزاری درون کلاسی و برون کلاسی، اقدامات زیر صورت گیرد:
۱- برگزاری کلاسهای آموزش ضمن خدمت برای معلمان، گردهمایی علمی- آموزشی، همایشهای تخصصی، برگزاری جشنوارههای الگوی تدریس برتر و جلسات ادواری تخصصی حوزهای و رشتهای، تا آنان با روشهای فناوری اطلاعات (فناوری اطلاعات) و آموزش و پرورش تطبیقی کشورهای پیشرفته آشنا شوند و ترس آنها برای استفاده از رایانه در کلاس درس کاهش یابد و پاسخگوی ضرورتهای قرن بیست و یکم در عرصه آموزش و پرورش شوند.
۲- تشکیل کلاسهای زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان تا بتوانند با رایانه کار کنند و از متون علمی- تربیتی مؤلفان خارجی بهرهمند شوند و از آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی مطلع شوند.
۳- تشکیل کلاسهای زبان انگلیسی و رایانه برای دانشآموزان از دوره ابتدایی با استفاده از بازیهای رایانهای.
۴- تقویت فناوری نوین آموزشی در مدارس و اعطای کارتهای رایگان اینترنت و ایمیل به معلمان و شاگردان تا هم نوشتههای خود را روی وبسایت بنویسند و هم مدارس سنتی به مدارس هوشمند تبدیل شوند.
۵- جایگزین کردن سیدیهای آموزشی به جای کتابهای درسی و دیکشنری در نظام آموزشی.
۶- برگزاری مسابقات بین معلمان و همچنین بین دانشآموزان در زمینه زبان انگلیسی و رایانه.
۷- اجباری کردن درس مبانی کامپیوتر و انفورماتیک در دورههای تحصیلی راهنمایی و متوسطه به فراخور ظرفیت روانی و فکری دانشآموزان.